Rebranding & Guidelines

Namnbyte och förändringsfas satte bollen i rullning

Efter 59 år, nästintill 60 års-firandet som klubb, så gör man en storsatsning och totalrenoverar hela lokalerna för framtiden och väljer då att även göra ett namnbyte Västerhaninge Racket och Idrotts Klubb. Det i sin tur kräver ett nytt tänk kring profilering och brandig. Namnet Vrik föds.

Vi är stolta

Vi är stolta att berätta att Västerhaninge Racket- och Idrottsklubb lanserar sin nya logotyp och varumärke under namnet VRIK som vi har hjälpt till att ta fram. Det blev ett naturligt steg att ta för Haninge Rackethall var i en utvecklingsfas där man rustar upp både lokalerna och bygger nytt. Samtidigt har man valt att göra ett namnbyte till Västerhaninge Racket och Idrotts Klubb, även kallat VRIK.

VRIK´s vision är att nå ut till en större marknad och kundkrets. Startegin blir att skapa ett starkt varumärke som är unikt och skiljer sig från den traditionella racketvärlden men ska ändå kännas modernt och etablera med stark igenkänningsfaktor.

Ny logotyp, förnyat formspråk och kommunikation

Vi har gjort en förstudie för att ta reda mer om vilken målgrupp som ska attraheras, vad man vill uppnå med en ny logotyp och varumärke samt tagit fram en grundprofil som inkluderar logotyp, färg, typografi och profilprodukter, både för internt och externt bruk.

Utöver det tittade vi även på hur det ser ut på marknaden idag, både för dem och för deras konkurrenter. Med förstudien som grund kunde vi börja utforma det nya varumärket. Vi har tagit till oss klubbens vision, mission och kärnvärden innan skapandet.

VRIK har nu en identitet som har stark igenkänningsfaktor, känns redan etablerat, lyfta verksamheten i tiden och kännas konkurrenskraftig och som starkt varumärke.